Przegląd filmów Krzysztofa Kieślowskiego
Grechuta i Kieślowski spotykają się w pół drogi. Marek Grechuta i Krzysztof Kieślowski: obie postacie wybitne, obie – pozornie tylko – odległe. Z tym, że jak się zastanowić, jakie piosenki Grechuty mogliby śpiewać bohaterowie Kieślowskiego, to już im do siebie wcale nie tak daleko.
Choćby ta chłodna i wzgardliwa Szapołowska z „Krótkiego filmu o miłości”. Czyż zakochany
w niej młodziutki Lubaszenko nie mógłby zanucić w jej kierunku: „Nie dokazuj, miła nie dokazuj, Przecież nie jest z ciebie znowu taki cud, Nie od razu, miła nie od razu, Nie od razu stopisz serca mego lód!”.
A Bogusław Linda, który w „Przypadku” trzy razy wskakuje do pociągu i od tego za każdym razem życie mu się zmienia drastycznie? Czyż nie powinien nucić: „Ważne są tylko te dni, których jeszcze nie znamy, Ważnych jest kilka tych chwil, tych na które czekamy”
A czy Zbigniew Zamachowski, ten drobny cwaniaczek z filmu „Trzy kolory. Biały”, nie zakrzyknąłby z ochotą: „Hop, hop, hop szklankę piwa, hop, hop, hop szklankę piwa, hop, hop, hop szklankę piwa, hop szklankę piwa, hop!”?
A już z całą pewnością Jerzy Stuhr powinien śpiewać do tego wielbłąda z filmu „Duże zwierzę” (scenariusz Kieślowskiego): „… dziwnie się srebrzysz, aniele mój, w tęczowym piórze…”.
Dlaczego akurat to? Ano dlatego, żeby kieślowszczyzna wybrzmiała nie w trzech, ale we wszystkich kolorach!
Wiesław Kot
”Podwójne życie Weroniki”
Tego samego dnia i o tej samej porze na świat przychodzą bliźniaczo podobne dziewczynki. W Polsce – Weronika, a we Francji – Veronique. Nie znają się. Raz jeden tylko mijają się przelotnie – polka dostrzega Francuzkę w oknie autobusu wycieczkowego. Francuzka dużo później dojrzy swego sobowtóra na przypadkowo zrobionym w tamtej chwili zdjęciu.
(1 sierpnia |12.00 | Galeria Corso – Cinema 3D)
„Trzy kolory: Niebieski”
Trzydziestotrzyletnia Julie traci w wypadku samochodowym córeczkę i męża, wybitnego kompozytora. Po nieudanej próbie samobójczej, zrywa więzy z otaczającymi ją dotychczas ludźmi, opuszcza wiejski dom i zaszywa się w paryskim mieszkaniu. Ucieczka od przeszłości kończy się niepowodzeniem – kobietę odnajduje Olivier, przyjaciel jej męża.
(1 sierpnia |22.30 | Muszla Koncertowa)
„Krótki film o miłości”
Kinowa wersja „Dekalogu VI” Krzysztofa Kieślowskiego z 1988 roku. Punktem wyjścia do stworzenia fabuły filmu było szóste przykazanie „Nie cudzołóż”. Film opowiada o relacji pomiędzy niewinnym, zakochanym chłopcem a doświadczoną kobietą, traktującą miłość jako niezobowiązującą grę.
(2 sierpnia |12.00 | Galeria Corso – Cinema 3D)